Teatr Telewizji TVP

Awantura w Chioggi

Komedia Garlo Goldoniego w reżyserii Macieja Englerta. Spektakl z 1994 roku.

Spektakl misterny i delikatny niczym weneckie koronki tkane rękami jego bohaterek, a jednocześnie pełen temperamentu i humoru, tętniący życiem jak wenecki karnawał w czasach Carla Goldoniego – zachwycali się krytycy i widzowie po premierze w Teatrze Współczesnym w Warszawie w czerwcu 1993 r. Widowisko jest telewizyjną wersją przedstawienia zrealizowanego przez Macieja Englerta w dwusetną rocznicę śmierci autora. Napisana w 1762 r. sztuka należy do najlepszych komedii Goldoniego (1707–1793), choć jest rzadziej grywana niż np. „Sługa dwóch panów”.

Włoski komediopisarz, syn weneckiego lekarza, prawnik z zawodu, miał w dorobku ponad 200 sztuk przeznaczonych dla teatrów włoskich i francuskich. Nie wszystkie były arcydziełami, ale przecież nie przypadkiem Goldoni jest nazywany odnowicielem rodzimego teatru – czerpiąc bowiem inspiracje z tradycji commedii dell'arte, przełamał schematyzm scenariuszy, przywrócił rangę tekstowi literackiemu, odżegnał się od typowości i umowności postaci, dodatkowo odrealnionych poprzez maski i kostium.

Finezyjna i widowiskowa komedia przywodzi na myśl płótna włoskich mistrzów, jak Canaletto (a właściwie obaj malarze znani pod tym nazwiskiem) czy Francesco Guardi. Skojarzenia malarskie nasuwają się już od pierwszych scen. W małym, portowym miasteczku budzi się dzień – z mroku wyłaniają się kontury ulic, domów, żagli na horyzoncie. Na ulicy rozsiadają się kumoszki z Chioggi. Ruchliwe dłonie splatają koronki, a języki też pracują bez przerwy. Pod nieobecność mężczyzn, którzy wypłynęli w morze, żony, narzeczone, matki i siostry rybaków plotkują, dowcipkują, wymyślają intrygi. Kłócą się o narzeczonych, o przymioty własnej urody i charakteru. Wracający z połowu mężczyźni zapalczywie włączają się w babskie swary.

Zwaśnionych próbuje godzić przybyły z Wenecji koadiutor Isidoro, mając do pomocy groźnego woźnego sądowego. Życzliwa ingerencja przedstawiciela władzy prowadzi ku szczęśliwemu zakończeniu bójki wznieconej przez zazdrość, podsycanej kobiecymi plotkami. Na ślubnym kobiercu stają trzy pary, a ogólne pojednanie kładzie kres awanturze właściwie o nic.

Autor: Carlo Goldoni
Przekład: Jerzy Jędrzejewicz
Reżyseria: Maciej Englert  
Realizacja TV: Jacek Witkowski
Opracowanie muzyczne: Irena Kluk-Drozdowska
Choreografia: Wanda Szczuka
Scenografia: Marcin Stajewski 


Obsada: Krzysztof Kowalewski (Padron Fortunato), Joanna Jeżewska (Donna Libera), Anna Korcz (Orsetta), Agnieszka Suchora (Checca), Adam Ferency (Padron Toni), Maria Mamona (Donna Pasqua), Ewa Gawryluk (Lucietta), Bronisław Pawlik (Padron Vicenzo), Henryk Bista (Koadiutor Isidoro), Marcin Troński (Woźny sądowy), Krzysztof Stelmaszyk (Titta-Nane), Zbigniew Suszyński (Toffolo), Jan Pęczek (Beppe), Witold Wieliński (Sprzedawca dyni) 

Czas: 97 min